Ustawa o
zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków
z dnia 7
czerwca 2001
Dz.U. z 2001r.
Nr 72, poz. 747
stan prawny na
dzień 6 grudnia 2011 roku
Rozdział 1
Przepisy ogólne
|
art. 1
Ustawa określa zasady i warunki zbiorowego zaopatrzenia w
wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania
ścieków, w tym zasady działalności przedsiębiorstw
wodociągowo-kanalizacyjnych, zasady tworzenia warunków do zapewnienia ciągłości
dostaw i odpowiedniej jakości wody, niezawodnego odprowadzania i oczyszczania
ścieków, wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez
ludzi, a także zasady ochrony interesów odbiorców usług, z uwzględnieniem
wymagań ochrony środowiska i optymalizacji kosztów.
|
art. 2
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) gmina - także związek międzygminny i porozumienie międzygminne,
2) niezbędne przychody - wartość przychodów w danym roku obrachunkowym, zapewniających
ciągłość zbiorowego zaopatrzenia w wodę odpowiedniej jakości i ilości i
zbiorowego odprowadzania ścieków, które przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne powinno osiągnąć na pokrycie uzasadnionych kosztów,
związanych z ujęciem i poborem wody, eksploatacją, utrzymaniem i rozbudową
urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, oraz osiągnięcie zysku,
3) odbiorca usług - każdego, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych
z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków
na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,
3a) osoba korzystająca z lokalu - osobę posiadającą tytuł prawny do lokalu
lub osobę korzystającą z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym,
4) przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne - przedsiębiorcę w rozumieniu
przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność
gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego
odprowadzania ścieków, oraz gminne jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność,
5) przyłącze kanalizacyjne - odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację
kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za
pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku do
granicy nieruchomości gruntowej,
6) przyłącze wodociągowe - odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z
wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z
zaworem za wodomierzem głównym,
7) sieć - przewody wodociągowe lub kanalizacyjne wraz z uzbrojeniem i
urządzeniami, którymi dostarczana jest woda lub którymi odprowadzane są
ścieki, będące w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego,
8) ścieki - wprowadzane do wód lub do ziemi:
a) wody zużyte, w szczególności na cele bytowe lub gospodarcze,
b) ciekłe odchody zwierzęce, z wyjątkiem gnojówki i gnojowicy przeznaczonych
do rolniczego wykorzystania w sposób i na zasadach określonych w ustawie z
dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033),
c) wody opadowe lub roztopowe, ujęte w otwarte lub zamknięte systemy
kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej
nawierzchni, w szczególności z miast, portów, lotnisk, terenów przemysłowych,
handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych oraz dróg i
parkingów,
d) wody odciekowe ze składowisk odpadów i miejsc ich magazynowania,
wykorzystane solanki, wody lecznicze i termalne,
e) wody pochodzące z odwodnienia zakładów górniczych, z wyjątkiem wód
wtłaczanych do górotworu, jeżeli rodzaje i ilość substancji zawartych w
wodzie wtłaczanej do górotworu są tożsame z rodzajami i ilościami substancji
zawartych w pobranej wodzie,
f) wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli ryb
łososiowatych,
g) wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli ryb innych
niż łososiowate albo innych organizmów wodnych, o ile produkcja tych ryb lub
organizmów, rozumiana jako średnioroczny przyrost masy tych ryb albo tych
organizmów w poszczególnych latach cyklu produkcyjnego, przekracza 1 500 kg z
1 ha powierzchni użytkowej stawów rybnych tego obiektu w jednym roku danego
cyklu,
9) ścieki bytowe - ścieki z budynków mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego
oraz użyteczności publicznej, powstające w wyniku ludzkiego metabolizmu lub
funkcjonowania gospodarstw domowych oraz ścieki o zbliżonym składzie
pochodzące z tych budynków.
10) ścieki komunalne - ścieki bytowe lub mieszaninę ścieków bytowych ze
ściekami przemysłowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi, odprowadzane
urządzeniami służącymi do realizacji zadań własnych gminy w zakresie
kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych,
11) ścieki przemysłowe - ścieki, niebędące ściekami bytowymi albo wodami
opadowymi lub roztopowymi, powstałe w związku z prowadzoną przez zakład
działalnością handlową, przemysłową, składową, transportową lub usługową, a
także będące ich mieszaniną ze ściekami innego podmiotu, odprowadzane
urządzeniami kanalizacyjnymi tego zakładu,
12) taryfa - zestawienie ogłoszonych publicznie cen i stawek opłat za
zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz warunki
ich stosowania,
13) taryfowa grupa odbiorców usług - odbiorców wyodrębnionych na podstawie
charakterystyki zużycia wody lub odprowadzanych ścieków, warunków zbiorowego
zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, a także na podstawie
sposobu rozliczeń za świadczone usługi,
14) urządzenia kanalizacyjne - sieci kanalizacyjne, wyloty urządzeń
kanalizacyjnych służących do wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz
urządzenia podczyszczające i oczyszczające ścieki oraz przepompownie ścieków,
15) urządzenie pomiarowe - przyrząd pomiarowy mierzący ilość odprowadzanych
ścieków, znajdujący się na przyłączu kanalizacyjnym,
16) urządzenia wodociągowe - ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych,
studnie publiczne, urządzenia służące do magazynowania i uzdatniania wód,
sieci wodociągowe, urządzenia regulujące ciśnienie wody,
17) właściciel - także posiadacza samoistnego i użytkownika wieczystego,
18) woda przeznaczona do spożycia przez ludzi:
a) wodę w stanie pierwotnym lub po uzdatnieniu, przeznaczoną do picia,
przygotowania żywności lub innych celów domowych, niezależnie od jej
pochodzenia i od tego, czy jest dostarczana z sieci dystrybucyjnej, cystern,
w butelkach lub pojemnikach,
b) wodę wykorzystywaną przez przedsiębiorstwo produkcji żywności do
wytworzenia, przetworzenia, konserwowania lub wprowadzania do obrotu
produktów albo substancji przeznaczonych do spożycia przez ludzi,
19) wodomierz główny - przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody,
znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym,
20) zbiorowe odprowadzanie ścieków - działalność polegającą na odprowadzaniu
i oczyszczaniu ścieków, prowadzoną przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne,
21) zbiorowe zaopatrzenie w wodę - działalność polegającą na ujmowaniu,
uzdatnianiu i dostarczaniu wody, prowadzoną przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne.
|
art. 3
1. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie
ścieków jest zadaniem własnym gminy.
2. W razie wspólnego wykonywania przez gminy zadania, o którym mowa w ust. 1,
określone w ustawie prawa i obowiązki organów gminy wykonują odpowiednio
właściwe organy:
1) związku międzygminnego,
2) gminy wskazanej w porozumieniu międzygminnym.
3. Gmina ustala kierunki rozwoju sieci w studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego.
|
art. 4
(uchylony).
|
Rozdział 2
Zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków
|
art. 5
1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek
zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń
kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim
ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i
niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i
odprowadzanych ścieków.
1a. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do prowadzenia
regularnej wewnętrznej kontroli jakości wody.
1b. Wymóg zapewnienia dostaw pod odpowiednim ciśnieniem, o którym mowa w ust.
1, dotyczy wyłącznie dostaw wody z sieci.
2. Jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków nie stanowi
inaczej, odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania
posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy
kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.
|
art. 6
1. Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na
podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków
zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą
usług.
1a. Do zakupu wody lub wprowadzania przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne ścieków do urządzeń kanalizacyjnych niebędących w
jego posiadaniu stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do zawarcia
umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której
nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym
wnioskiem o zawarcie umowy.
3. Umowa, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności postanowienia
dotyczące:
1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz
warunków ich świadczenia,
2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,
3) praw i obowiązków stron umowy,
3a) warunków usuwania awarii przyłączy wodociągowych lub przyłączy
kanalizacyjnych będących w posiadaniu odbiorcy usług,
4) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń
kanalizacyjnych,
5) ustaleń zawartych w zezwoleniu, o których mowa w art. 18,
6) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie
warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.
4. 4. Umowa, o której mowa w ust. 1, może być zawarta z osobą, która posiada
tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana
woda lub z której mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą, która korzysta
z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
5. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym lub budynkami
wielolokalowymi, umowa, o której mowa w ust. 1, jest zawierana z ich
właścicielem lub z zarządcą.
6. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków
wielolokalowych przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawiera umowę, o
której mowa w ust. 1, także z osobą korzystającą z lokalu wskazaną we
wniosku, jeżeli:
1) instalacja wodociągowa w budynku jest wyposażona w wodomierze,
zainstalowane zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi, przy
wszystkich punktach czerpalnych,
2) jest możliwy odczyt wskazań wodomierzy w terminie uzgodnionym przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z właścicielem lub zarządcą,
3) właściciel lub zarządca rozlicza, zgodnie z art. 26 ust. 3, różnicę
wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych
przy punktach czerpalnych wody,
4) właściciel lub zarządca na podstawie umowy, o której mowa w ust. 1,
reguluje należności wynikające z różnicy wskazań między wodomierzem głównym a
sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody,
5) właściciel lub zarządca określa warunki utrzymania wodomierzy
zainstalowanych przy punktach czerpalnych oraz warunki pobierania wody z
punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami,
6) został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerwania
dostarczania wody do lokalu bez zakłócania dostaw wody do pozostałych lokali;
w szczególności przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie
się założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do
lokalu,
7) został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerywania
dostarczania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, bez
zakłócania dostaw wody do lokali.
6a. Właściciel lub zarządca przed złożeniem wniosku, o którym mowa w ust. 6,
jest obowiązany do poinformowania osób korzystających z lokali o zasadach
rozliczeń, o których mowa w ust. 6 pkt 3 i 4, oraz o obowiązku regulowania
dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne rozliczenie.
7. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może wyrazić zgodę na zawarcie
umowy z osobą korzystającą z lokalu, w budynkach, o których mowa w ust. 5, w
przypadku gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 6.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, właściciel lub zarządca budynku
wielolokalowego lub budynków wielolokalowych jest uprawniony do
zainstalowania wodomierzy przy wszystkich punktach czerpalnych wody w danym
budynku. Osoba korzystająca z lokalu jest obowiązana udostępnić lokal w celu
zainstalowania wodomierzy oraz dokonywania ich odczytów, legalizacji,
konserwacji i wymiany.
|
art. 7
Osoby reprezentujące przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne,
po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia, mają prawo wstępu
na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego należących do osób, o
których mowa w art. 6 ust. 2 i 4-7, w celu:
1) zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego,
2) przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub
wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych i dokonania odczytu ich
wskazań oraz dokonania badań i pomiarów,
3) przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez to
przedsiębiorstwo,
4) sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci,
5) odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub
założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do
lokalu,
6) usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego,
jeżeli umowa, o której mowa w art. 6 ust. 1, tak stanowi.
|
art. 8
1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odciąć
dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli:
1) przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z
przepisami prawa,
2) odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe,
następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej
opłaty,
3) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach
prawa lub stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie urządzenia
pomiarowego,
4) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie
ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych
albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, które odcięło dostawę wody z
przyczyny, o której mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązane do równoczesnego udostępnienia
zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i
poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.
3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o zamiarze odcięcia dostawy
wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego oraz o miejscach i sposobie
udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia powiatowego
inspektora sanitarnego, wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz odbiorcę
usług co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostaw wody lub
zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.
|
art. 9
1. Zabrania się wprowadzania ścieków bytowych i ścieków
przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód
opadowych, a także wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji
sanitarnej.
2. Zabrania się wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych:
1) odpadów stałych, które mogą powodować zmniejszenie przepustowości
przewodów kanalizacyjnych, a w szczególności żwiru, piasku, popiołu, szkła,
wytłoczyn, drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien, nawet
jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym,
2) odpadów płynnych niemieszających się z wodą, a w szczególności sztucznych
żywic, lakierów, mas bitumicznych, smół i ich emulsji, mieszanin cementowych,
3) substancji palnych i wybuchowych, których punkt zapłonu znajduje się w
temperaturze poniżej 85°C, a w szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego,
karbidu, trójnitrotoluenu,
4) substancji żrących i toksycznych, a w szczególności mocnych kwasów i
zasad, formaliny, siarczków, cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i
cyjanowodoru,
5) odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki,
gnojowicy, obornika, ścieków z kiszonek,
6) ścieków zawierających chorobotwórcze drobnoustroje pochodzące z:
a) obiektów, w których są leczeni chorzy na choroby zakaźne,
b) stacji krwiodawstwa,
c) zakładów leczniczych dla zwierząt, w których zwierzęta są leczone
stacjonarnie na choroby zakaźne,
d) laboratoriów prowadzących badania z materiałem zakaźnym pochodzącym od
zwierząt.
3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do prowadzenia
regularnej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i
ścieków przemysłowych oraz kontroli przestrzegania warunków wprowadzania
ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
|
art. 10
Dostawca ścieków przemysłowych wprowadzanych do urządzeń
kanalizacyjnych jest obowiązany do:
1) niezwłocznego powiadomienia właściciela urządzeń kanalizacyjnych o awarii
powodującej zrzut niebezpiecznych substancji do urządzeń kanalizacyjnych, w
celu podjęcia odpowiednich przedsięwzięć zmniejszających skutki awarii,
2) instalowania niezbędnych urządzeń podczyszczających ścieki przemysłowe i
prawidłowej eksploatacji tych urządzeń,
3) umożliwienia właścicielowi urządzeń kanalizacyjnych dostępu w każdym
czasie do miejsc kontroli ilości i jakości ścieków przemysłowych
wprowadzanych do tych urządzeń oraz przeprowadzania kontroli sieci i urządzeń
do podczyszczania ścieków będących własnością odbiorcy usług,
4) wewnętrznej kontroli przestrzegania dopuszczalnych ilości i natężeń
dopływu ścieków przemysłowych oraz ich wskaźników zanieczyszczenia, w
szczególności gdy wprowadzane ścieki przemysłowe stanowią więcej niż 10%
wszystkich ścieków komunalnych dopływających do oczyszczalni oraz gdy
zanieczyszczenie w ściekach przemysłowych może stwarzać zagrożenia dla
bezpieczeństwa lub zdrowia osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne lub
bezpieczeństwa konstrukcji budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń
kanalizacyjnych lub procesu oczyszczania ścieków,
5) udostępniania wyników wewnętrznej kontroli właścicielowi urządzeń
kanalizacyjnych oraz informacji na temat posiadanych urządzeń
podczyszczających ścieki, a także rodzaju i źródeł substancji niebezpiecznych
wprowadzanych do ścieków,
6) zainstalowania urządzeń pomiarowych służących do określania ilości i
jakości ścieków przemysłowych, na żądanie właściciela urządzeń
kanalizacyjnych, jeżeli takie wymaganie jest uzasadnione możliwością
wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa lub zdrowia osób obsługujących
urządzenia kanalizacyjne lub bezpieczeństwa konstrukcji budowlanych i
wyposażenia technicznego urządzeń kanalizacyjnych lub procesu oczyszczania
ścieków.
|
art. 11
Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska,
określi, w drodze rozporządzenia, sposób realizacji obowiązków dostawców
ścieków przemysłowych oraz warunki wprowadzania ścieków do urządzeń
kanalizacyjnych, w tym dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń w
ściekach przemysłowych wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych oraz sposób
sprawowania kontroli ilości i jakości ścieków, biorąc pod uwagę:
1) bezpieczeństwo i zdrowie osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne,
2) ochronę konstrukcji budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń
kanalizacyjnych,
3) podatność mieszaniny ścieków przemysłowych i ścieków bytowych na
mechaniczno-biologiczne procesy oczyszczania,
4) ochronę przed zanieczyszczeniem wód lub ziemi, do których są odprowadzane
ścieki komunalne, a w szczególności spełnienie wymagań jakościowych
odnoszących się do tych ścieków,
5) możliwość bezpiecznego dla środowiska wykorzystania osadów z oczyszczalni
ścieków obsługującej zbiorczy system kanalizacyjny ścieków komunalnych,
6) zróżnicowanie w czasie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do
urządzeń kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie
szkodliwe dla środowiska wodnego określone na podstawie odrębnych przepisów.
|
art. 12
1. Nadzór nad jakością wody przeznaczonej do spożycia
przez ludzi sprawują organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na zasadach
określonych w przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
2. Każdy materiał i wyrób używany do uzdatniania wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi powinien posiadać pozytywną ocenę higieniczną
państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
3. Zastosowanie nowych technologii uzdatniania wody przeznaczonej do spożycia
przez ludzi wymaga zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
4. Badanie pobranych próbek wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi mogą
wykonywać laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub inne laboratoria o
udokumentowanym systemie jakości prowadzonych badań wody, zatwierdzonym przez
Państwową Inspekcję Sanitarną.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany do informowania
mieszkańców o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
|
art. 13
Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w
tym wymagania bakteriologiczne, fizykochemiczne, organoleptyczne,
2) sposób oceny przydatności wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
3) minimalną częstotliwość i miejsca pobierania do badania próbek wody
przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
4) zakres badania wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
5) program monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
6) sposób nadzoru nad materiałami i wyrobami stosowanymi w procesach
uzdatniania i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
7) sposób nadzoru nad laboratoriami wykonującymi badania jakości wody
przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
8) sposób informowania konsumentów o jakości wody przeznaczonej do spożycia
przez ludzi,
9) sposób postępowania przed organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej w
przypadku, gdy woda przeznaczona do spożycia przez ludzi nie spełnia wymagań
jakościowych
- biorąc pod uwagę bezpieczeństwo i zdrowie ludzi.
|
art. 14
Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z
Ministrem Obrony Narodowej i Ministrem Sprawiedliwości, dla jednostek
organizacyjnych podległych tym ministrom może określić, w drodze
rozporządzenia:
1) warunki przyłączania nieruchomości do sieci oraz wymagania dotyczące
urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu tych
jednostek,
2) szczegółowe sposoby kontroli urządzeń, o których mowa w pkt 1,
3) warunki i tryb postępowania w sprawach zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz
zbiorowego odprowadzania ścieków,
4) warunki korzystania z sieci wodociągowych w przypadku prowadzenia działań
ratowniczych,
5) wymagania technologiczne dotyczące urządzeń wodociągowych i urządzeń
kanalizacyjnych,
6) wymagania dotyczące zasilania elektroenergetycznego,
7) wymagania dotyczące zapewnienia ciągłości funkcjonowania urządzeń
wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
8) tryb i sposób kontroli stanu przygotowania urządzeń wodociągowych i
urządzeń kanalizacyjnych
- biorąc pod uwagę specyfikę jednostek organizacyjnych podległych tym
ministrom.
|
art. 15
1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest
obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania
przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i
modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1.
2. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej,
pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia
pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie
nieruchomości do sieci.
3. Koszty nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego ponosi
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a urządzenia pomiarowego -
odbiorca usług.
4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane przyłączyć do
sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do
sieci, jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone w regulaminie, o
którym mowa w art. 19, oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług.
|
Rozdział 3
Zasady udzielania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i
zbiorowego odprowadzania ścieków oraz uchwalanie regulaminu
|
art. 16
1. Na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub
zbiorowego odprowadzania ścieków jest wymagane uzyskanie zezwolenia
wydawanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w drodze decyzji.
2. Zezwolenie może być wydane na wniosek przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego, które:
1) ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę i adres, oddział lub przedstawicielstwo
w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej,
2) posiada środki finansowe lub udokumentuje możliwość ich uzyskania w
wysokości niezbędnej do prawidłowego prowadzenia zbiorowego zaopatrzenia w
wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
3) posiada środki techniczne odpowiednie do zakresu działalności, o której
mowa w ust. 1.
3. Nie mają obowiązku uzyskania zezwolenia gminne jednostki organizacyjne
nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące na obszarze własnej gminy
działalność na zasadach określonych w ustawie. Gminne jednostki organizacyjne
opracowują projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
|
art. 17
Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego ubiegającego się o
zezwolenie, jego siedzibę i adres,
2) określenie przedmiotu i obszaru działalności,
3) określenie środków technicznych i finansowych, jakimi dysponuje
wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności objętej
wnioskiem,
4) informacje o wynikach ekonomicznych dotychczasowej działalności
gospodarczej wnioskodawcy,
5) informacje charakteryzujące poziom świadczonych usług w zakresie ilości,
jakości oraz ciągłości dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków,
6) informacje o technologiach stosowanych lub przewidzianych do stosowania
przy dostarczaniu wody oraz odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków,
7) określenie terminu podjęcia działalności objętej wnioskiem,
8) numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej
oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
9) projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
|
art. 17a
Przed podjęciem decyzji w sprawie wydania zezwolenia wójt
(burmistrz, prezydent miasta) może:
1) wezwać przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne do uzupełnienia w
wyznaczonym terminie, jednak nie krótszym niż 14 dni, brakującej dokumentacji
poświadczającej, że spełnia ono warunki określone przepisami ustawy, wymagane
do wykonywania zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania
ścieków,
2) dokonać kontrolnego sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie
zezwolenia w celu stwierdzenia, czy przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne spełnia warunki wykonywania działalności objętej
zezwoleniem.
|
art. 17b
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) odmawia udzielenia
zezwolenia lub może ograniczyć jego zakres w stosunku do wniosku o udzielenie
zezwolenia:
1) gdy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nie spełnia warunków
wykonywania działalności objętej zezwoleniem określonych w ustawie,
2) ze względu na zagrożenie obronności lub bezpieczeństwa państwa,
3) ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, lub zagrożenie
środowiska naturalnego,
4) jeżeli w wyniku postępowania na podstawie przepisów o zamówieniach
publicznych zawarta została przez gminę umowa na prowadzenie zbiorowego
zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków z innym
przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,
5) jeżeli na obszarze gminy działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w
wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków prowadzi gmina lub jej jednostka
organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
|
art. 17c
1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, ubiegające się
o zezwolenie w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego
odprowadzania ścieków może wystąpić do wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
o przyrzeczenie wydania zezwolenia, zwane dalej "promesą".
2. W promesie wójt (burmistrz, prezydent miasta) może uzależnić udzielenie
zezwolenia od spełnienia warunków wykonywania działalności objętej
zezwoleniem.
3. W postępowaniu o udzielenie promesy stosuje się przepisy dotyczące
udzielania zezwolenia.
4. W promesie ustala się okres jej ważności, z tym że nie może on być krótszy
niż 6 miesięcy.
|
art. 18
Zezwolenie powinno określać w szczególności:
1) oznaczenie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, jego siedzibę i
adres,
2) datę podjęcia działalności,
3) przedmiot i obszar działalności,
4) wymagania w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
5) warunki, zakres i tryb kontroli realizacji zezwolenia i przestrzegania
regulaminu, o którym mowa w art. 19 ust. 1,
6) warunki wprowadzania ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia
jej niedoboru,
7) zobowiązanie do prowadzenia przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne racjonalnej gospodarki w zakresie działalności
objętej zezwoleniem,
8) warunki cofnięcia zezwolenia,
9) warunki dotyczące okoliczności, w których zezwolenie może być cofnięte bez
odszkodowania.
|
art. 18a
1. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) cofa zezwolenie w
przypadku, gdy:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorstwu
wodociągowo-kanalizacyjnemu wykonywania działalności gospodarczej objętej
zezwoleniem,
2) przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przestało spełniać warunki
określone przepisami prawa, wymagane do wykonywania działalności określonej w
zezwoleniu,
3) przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nie usunęło, w wyznaczonym przez
wójta (burmistrza, prezydenta miasta) terminie, stanu faktycznego lub
prawnego niezgodnego z przepisami prawa regulującymi działalność gospodarczą
objętą zezwoleniem.
2. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może cofnąć zezwolenie w przypadku,
gdy:
1) przepisy odrębne tak stanowią,
2) przedsiębiorca nie podjął, mimo wezwania, lub zaprzestał wykonywania
działalności określonej w zezwoleniu.
3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, któremu cofnięto zezwolenie z
przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 1, może ponownie wystąpić z wnioskiem o
udzielenie zezwolenia w takim samym zakresie nie wcześniej niż po upływie 3
lat od dnia wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia.
|
art. 18b
1. Zezwolenie wydaje się na czas nieoznaczony.
2. Zezwolenie może być wydane na czas oznaczony na wniosek przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego.
3. Do zezwoleń nie stosuje się przepisu art. 11 ust. 9 ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz.
1095, z późn. zm.).
4. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi w formie elektronicznej
ewidencję udzielonych i cofniętych zezwoleń.
|
art. 18c
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane
niezwłocznie zgłaszać wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wszelkie
zmiany danych określonych w zezwoleniu.
|
art. 18d
Odmowa wydania zezwolenia, jego zmiana i cofnięcie
następuje w drodze decyzji wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
|
art. 18e
1. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest uprawniony do kontroli
działalności gospodarczej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w
zakresie zgodności wykonywanej działalności z udzielonym zezwoleniem.
2. Czynności kontrolne przeprowadza się na podstawie upoważnienia wydanego
przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
3. Osoby upoważnione do dokonania kontroli są uprawnione w szczególności do:
1) wstępu na teren przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w dniach i
godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana działalność objęta
zezwoleniem,
2) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych
nośników informacji oraz udostępniania danych mających związek z przedmiotem
kontroli.
4. Czynności kontrolnych dokonuje się wyłącznie w obecności osoby uprawnionej
do reprezentowania przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego lub osoby
upoważnionej do reprezentowania go podczas kontroli.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może upoważnić do dokonywania kontroli,
o której mowa w ust. 1, inny organ administracji wyspecjalizowany w kontroli
danego rodzaju działalności. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
6. Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2
lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155,
poz. 1095, z późn. zm.).
|
art. 19
1. Rada gminy, po dokonaniu analizy projektów regulaminów
dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjne, uchwala regulamin dostarczania wody i
odprowadzania ścieków, zwany dalej "regulaminem". Regulamin jest
aktem prawa miejscowego.
2. Regulamin powinien określać prawa i obowiązki przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług, w tym:
1) minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania
ścieków,
2) szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług,
3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach,
4) warunki przyłączania do sieci,
5) techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług
wodociągowo-kanalizacyjnych,
6) sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne wykonanego przyłącza,
7) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i
odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci
kanalizacyjnej ścieków,
8) standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania
reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w
dostawie wody i odprowadzaniu ścieków,
9) warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.
|
Rozdział 4
Zasady ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe
odprowadzanie ścieków
|
art. 20
1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa
taryfę na 1 rok.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa taryfę na podstawie
niezbędnych przychodów po dokonaniu ich alokacji na poszczególne taryfowe
grupy odbiorców usług.
3. Ceny i stawki opłat określone w taryfie są różnicowane dla poszczególnych
taryfowych grup odbiorców usług na podstawie udokumentowanych różnic kosztów
zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
4. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne ustalają niezbędne przychody, o
których mowa w ust. 2, uwzględniając w szczególności:
1) koszty związane ze świadczeniem usług, poniesione w poprzednim roku
obrachunkowym, ustalone na podstawie ewidencji księgowej, z uwzględnieniem
planowanych zmian tych kosztów w roku obowiązywania taryfy,
2) zmiany warunków ekonomicznych oraz wielkość usług i warunki ich
świadczenia,
3) koszty wynikające z planowanych wydatków inwestycyjnych, na podstawie
planów, o których mowa w art. 21 ust. 1.
5. Ewidencja księgowa, o której mowa w ust. 4 pkt 1, powinna w szczególności
umożliwiać:
1) wydzielenie kosztów stałych i zmiennych, przychodów związanych z
poszczególnymi rodzajami działalności przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego, a także w odniesieniu do poszczególnych taryf,
2) ustalenie kosztów związanych z działalnością inwestycyjną w poprzednim
roku obrachunkowym,
3) dokonanie alokacji niezbędnych przychodów według taryfowych grup odbiorców
usług.
|
art. 21
1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne opracowuje
wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń
kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu, zwany dalej "planem".
2. Plan określa w szczególności:
1) planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
2) przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w poszczególnych latach,
3) przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz wprowadzanie ścieków,
4) nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach,
5) sposoby finansowania planowanych inwestycji.
3. Plan powinien być zgodny z kierunkami rozwoju gminy określonymi w studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, z ustaleniami
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami
zezwolenia wydanego temu przedsiębiorstwu na prowadzenie zbiorowego
zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedkłada plan wójtowi
(burmistrzowi, prezydentowi miasta), który sprawdza, czy spełnia on warunki
określone w ust. 3.
5. Plan spełniający warunki określone w ust. 3 rada gminy uchwala w terminie
3 miesięcy od dnia przedłożenia planu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi
miasta).
6. W przypadku niepodjęcia uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 5, plan
stanowi podstawę do określenia i jednorazowego zatwierdzenia taryf.
7. Obowiązek opracowania planu nie dotyczy przedsiębiorstw
wodociągowo-kanalizacyjnych, które nie planują budowy urządzeń wodociągowych
lub urządzeń kanalizacyjnych.
|
art. 22
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne obciąża gminę
na podstawie cen i stawek opłat ustalonych w taryfie za:
1) wodę pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,
2) wodę zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,
3) wodę zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych.
|
art. 23
1. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki
przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
sposoby określania taryf, w tym:
1) kryteria ustalania niezbędnych przychodów,
2) alokację kosztów na taryfowe grupy odbiorców usług,
3) kryteria różnicowania cen i stawek opłat.
2. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, bierze pod
uwagę:
1) przy ustalaniu niezbędnych przychodów:
a) koszty eksploatacji i utrzymania, w tym amortyzację lub wartość umorzenia,
b) raty kapitałowe (ponad wartość amortyzacji),
c) odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek,
d) rezerwy na należności nieregularne,
e) marżę zysku przy zapewnieniu ochrony interesów odbiorców przed
nieuzasadnionym wzrostem cen,
f) koszty zakupu wody lub koszty wprowadzania ścieków do urządzeń
kanalizacyjnych niebędących w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego,
g) podatki i opłaty niezależne od przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego,
2) przy ustalaniu alokacji kosztów:
a) podział kosztów planowanych w czasie obowiązywania taryf na poszczególne
taryfowe grupy odbiorców,
b) przypisanie kosztów budowy urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych do
poszczególnych taryfowych grup odbiorców,
c) możliwość wyodrębniania kosztów i ich właściwej alokacji,
3) przy różnicowaniu cen i stawek opłat:
a) średniodobową i maksymalną wielkość zużycia wody i ilość wprowadzanych
ścieków,
b) taryfowe grupy odbiorców,
c) strukturę cen i stawek opłat.
|
Rozdział 5
Zatwierdzanie taryf oraz zasady rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i
zbiorowe odprowadzanie ścieków
|
art. 24
1. Taryfy podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały rady
gminy, z wyjątkiem taryf zmienionych w związku ze zmianą stawki podatku od
towarów i usług.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, w terminie 70 dni przed
planowanym dniem wejścia taryf w życie, przedstawia wójtowi (burmistrzowi,
prezydentowi miasta) wniosek o ich zatwierdzenie.
3. Do wniosku o zatwierdzenie taryf przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne dołącza szczegółową kalkulację cen i stawek opłat
oraz aktualny plan.
4. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) sprawdza, czy taryfy i plan zostały
opracowane zgodnie z przepisami ustawy, i weryfikuje koszty, o których mowa w
art. 20 ust. 4 pkt 1, pod względem celowości ich ponoszenia.
5. Rada gminy podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf, w terminie 45 dni od
dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, albo o odmowie zatwierdzenia
taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami.
5a. W razie stwierdzenia przez organ nadzoru nieważności uchwały o
zatwierdzeniu taryf albo niestwierdzenia nieważności uchwały o odmowie
zatwierdzenia taryf, czas obowiązywania dotychczasowych taryf przedłuża się o
90 dni od dnia doręczenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu
rozstrzygnięcia nadzorczego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5b. W razie stwierdzenia przez organ nadzoru nieważności uchwały o odmowie
zatwierdzenia taryf, taryfy zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta
miasta) wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia doręczenia przedsiębiorstwu
wodociągowo-kanalizacyjnemu rozstrzygnięcia nadzorczego.
6. Rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub
wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Dopłatę gmina przekazuje
przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu.
7. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ogłasza zatwierdzone taryfy w
miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty w terminie do 7 dni od
dnia podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 1.
8. Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 5,
taryfy zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wchodzą w
życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf.
9. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ogłasza w miejscowej prasie lub
w sposób zwyczajowo przyjęty taryfy, o których mowa w ust. 5b lub a, w
najmniej 7 dni przed dniem wejścia ich w życie.
9a. Na uzasadniony wniosek przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego rada
gminy, w drodze uchwały, przedłuża czas obowiązywania dotychczasowych taryf,
lecz nie dłużej niż o 1 rok.
9b. W uzasadnieniu wniosku, o którym mowa w ust. 9a, zamieszcza się w
szczególności informacje dotyczące zakresu świadczonych usług oraz warunków
ekonomicznych uzasadniających przedłużenie obowiązywania dotychczasowych
taryf.
9c. Do wniosku, o którym mowa w ust. 9a, nie dołącza się szczegółowej
kalkulacji cen i stawek opłat oraz planu.
10. Taryfy obowiązują przez 1 rok, z zastrzeżeniem ust. 5a, 5b i 9a.
11. W przypadku zmiany stawki podatku od towarów i usług stosowanej dla usług
zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, ceny i
stawki opłat wskazane w taryfach mogą ulec zmianie w zakresie wynikającym ze
zmiany stawki podatku.
12. W sytuacji zmiany taryf, o której mowa w ust. 11, taryfy te wchodzą w
życie z dniem, w którym uległa zmianie stawka podatku od towarów i usług
stosowana dla usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego
odprowadzania ścieków.
13. Do zmienionych taryf ust. 9 stosuje się odpowiednio.
|
art. 24a
1. W okresie pierwszych 18 miesięcy od dnia podjęcia działalności
przez powołane lub utworzone przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne lub
podjęcia przez istniejące przedsiębiorstwo nowego rodzaju działalności
gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego
odprowadzania ścieków obowiązują ceny i stawki opłat uchwalone przez radę
gminy, zapewniające pokrycie uzasadnionych kosztów zbiorowego zaopatrzenia w
wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków.
2. Uchwała, o której mowa w ust. 1, jest podejmowana na wniosek wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) w terminie co najmniej 14 dni przed
powołaniem lub utworzeniem przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, lub
podjęciem przez istniejące przedsiębiorstwo nowego rodzaju działalności
gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego
odprowadzania ścieków.
3. We wniosku, o którym mowa w ust. 2, podstawę do określenia cen i stawek
opłat stanowią planowane dla pierwszego roku działalności przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego koszty zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub
zbiorowego odprowadzania ścieków.
4. Wójt (burmistrz, prezydent miast ogłasza uchwalone ceny i stawki opłat w
miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty w terminie 7 dni od dnia
podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 1.
|
art. 25
Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki
przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku
o zatwierdzenie taryf oraz niezbędny zakres informacji zawartych w
uzasadnieniu taryf, biorąc pod uwagę:
1) zestawienie cen i stawek opłat,
2) kalkulację opłat,
3) plan, o którym mowa w art. 21 ust. 1,
4) informacje finansowe zawierające sprawozdania finansowe.
|
art. 26
1. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe
odprowadzanie ścieków są prowadzone przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne
z odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat
oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków.
2. Jeżeli odbiorcą usług jest wyłącznie właściciel lub zarządca budynku
wielolokalowego lub budynków wielolokalowych, jest on obowiązany do
rozliczenia kosztów tych usług. Suma obciążeń za wodę lub ścieki nie może być
wyższa od ponoszonych przez właściciela lub zarządcę na rzecz
przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
3. Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków
wielolokalowych dokonuje wyboru metody rozliczania kosztów różnicy wskazań, o
której mowa w art. 6 ust. 6 pkt 3. Należnościami wynikającymi z przyjętej
metody rozliczania obciąża osobę korzystającą z lokalu w tych budynkach.
|
art. 27
1. Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na
podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku - w oparciu
o przeciętne normy zużycia wody.
2. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
określi, w drodze rozporządzenia, warunki prowadzenia rozliczeń za zbiorowe
zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, biorąc pod uwagę
wyposażenie nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe.
3. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki
wodnej, określi, w drodze rozporządzenia, przeciętne normy zużycia wody dla
poszczególnych odbiorców usług, które stanowią podstawę ustalania ilości pobranej
wody w razie braku wodomierza, biorąc pod uwagę specyfikę poszczególnych
odbiorców usług oraz wskaźniki średniego zużycia wody określone w
szczególności dla gospodarstw domowych, usług oraz innej działalności w
miastach i na wsiach.
4. Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń
pomiarowych.
5. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się
na podstawie umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, jako równą ilości wody
pobranej lub określonej w umowie.
6. W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków ilość bezpowrotnie zużytej
wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten
cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na
koszt odbiorcy usług.
|
Rozdział 6
Przepisy karne i kary pieniężne
|
art. 28
1. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w
art. 6 ust. 1, pobiera wodę z urządzeń wodociągowych,
podlega karze grzywny do 5.000 zł.
2. Karze określonej w ust. 1 podlega także ten, kto:
1) uszkadza wodomierz główny, zrywa lub uszkadza plomby umieszczone na
wodomierzach, urządzeniach pomiarowych lub zaworze odcinającym, a także
wpływa na zmianę, zatrzymanie lub utratę właściwości lub funkcji
metrologicznych wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego,
2) nie dopuszcza przedstawiciela przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego
do wykonania czynności określonych w art. 7.
3. (uchylony).
4. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1,
wprowadza ścieki do urządzeń kanalizacyjnych,
4a. Karze określonej w ust. 4 podlega także ten, kto nie stosuje się do
zakazów, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2.
podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny do 10.000 zł.
5. W razie skazania za wykroczenie lub przestępstwo, o których mowa w ust. 1
i 4, sąd może orzec nawiązkę na rzecz przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego, w wysokości 1 000 zł za każdy miesiąc, w którym
nastąpiło bezumowne pobieranie wody z urządzeń wodociągowych lub wprowadzanie
ścieków do urządzeń kanalizacyjnych tego przedsiębiorstwa.
6. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1 i 2, następuje na
podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
|
art. 29
1. Karze pieniężnej podlega ten, kto stosuje taryfy:
1) nie przestrzegając obowiązku ich przedstawienia radzie gminy do
zatwierdzenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1, lub
2) zawyżając ceny lub stawki opłat zatwierdzone zgodnie z art. 24 ust. 5 lub
zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), o których mowa w
art. 24 ust. 5b i 8.
2. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, wymierza wójt (burmistrz,
prezydent miasta) w drodze decyzji.
3. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód gminy.
4. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 15%
przychodu ukaranego przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego,
osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
5. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, jest płatna z dochodu po
opodatkowaniu lub z innej formy nadwyżki przychodu nad wydatkami zmniejszonej
o podatki.
6. Ustalając wysokość kary pieniężnej, wójt (burmistrz, prezydent miasta)
uwzględnia stopień szkodliwości czynu, stopień zawinienia oraz dotychczasową
działalność przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego i jego możliwości finansowe.
7. Niezależnie od kary pieniężnej nałożonej na przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne wójt (burmistrz, prezydent miasta) może nałożyć
karę, o której mowa w ust. 1, na kierownika przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego, z tym że kara ta może być wymierzona w kwocie
nie większej niż 300% jego miesięcznego wynagrodzenia. Przepis ust. 6 stosuje
się odpowiednio.
8. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 1, podlegają ściągnięciu w trybie
przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
|
Rozdział 7
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
|
art. 30
W ustawie z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne
(Dz. U. Nr 38, poz. 230, z 1980 r. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z
1989 r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39,
poz. 222, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 77, poz. 335, z 1993 r. Nr 40, poz.
183, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 47, poz. 243, z 1996 r. Nr 106,
poz. 496, z 1997 r. Nr 47, poz. 299, Nr 88, poz. 554 i Nr 133, poz. 885, z
1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 89, poz. 991, Nr 109,
poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 43) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w dziale IV skreśla się rozdział 3;
2) skreśla się art. 129.
|
art. 31
1. Osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia
wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie
lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w
umowie.
2. Przekazywane urządzenia, o których mowa w ust. 1, powinny odpowiadać
warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach.
3. Należność za przekazane urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne
może być rozłożona na raty lub uwzględniona w rozliczeniach za zbiorowe
zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
|
art. 32
1. W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy
przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne są obowiązane wystąpić z wnioskiem
o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1.
2. W terminie 1 roku od dnia wejścia w życie ustawy wójt (burmistrz,
prezydent miasta) jest obowiązany do wydania decyzji w sprawie zezwolenia, o
którym mowa w art. 16 ust. 1.
3. W terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy rada gminy jest obowiązana
do uchwalenia regulaminu, o którym mowa w art. 19 ust. 1.
|
art. 33
1. W terminie 12 miesięcy od dnia uzyskania zezwolenia, o
którym mowa w art. 16 ust. 1, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest
obowiązane zainstalować u odbiorców usług brakujące wodomierze główne.
2. W terminie 12 miesięcy od dnia uzyskania zezwolenia, o którym mowa w art.
16 ust. 1, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do
zawarcia z dotychczasowymi odbiorcami usług umów, o których mowa w art. 6.
|
art. 34
Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia.
|