Aktualności
Zmiana opłat
14 VI 2011, 10:09:00
Gniezno, dnia 01.06.2011r
Z a w i a d o m i e n i e
W oparciu o art.4 ust. 7 ustawy z dnia 15.12.2000r o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2003r nr 119 poz. 1116 z późniejszymi zmianami ) Gnieźnieńska Spółdzielnia Mieszkaniowa wypowiada z dniem 30.06.2011r dotychczasowe stawki opłat na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości w częściach przypadających na lokale mieszkalne.
Wraz z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14.06.2007r, Spółdzielnia nie jest już jedynym właścicielem nieruchomości. Właścicielami są również osoby posiadające odrębną własność do lokalu. Nowelizacja ustawy zobowiązała Spółdzielnię do prowadzenia ewidencji i rozliczania przychodów i kosztów na poszczególne nieruchomości. W pierwszej kolejności taką ewidencję wprowadzono na fundusz remontowy oraz koszty dostawy cieplika, a następnie na pozostałe koszty eksploatacji. W wyniku takiej ewidencji uwidocznione zostały różnice w kosztach utrzymania poszczególnych nieruchomości, a w związku z tym zachodzi konieczność zróżnicowania opłat za lokale.
Ostatnia podwyżka opłat eksploatacyjnych miała miejsce 01.05.2007. Dotychczas stosowane stawki opłat były równe dla wszystkich członków Spółdzielni ( ewentualne różnice uwzględniały lokalną specyfikę zasobów).
Od tego czasu wzrosły koszty między innymi:
- energii elektrycznej dotyczącej oświetlenia zewnętrznego oraz klatek schodowych o36,0 %,
- gazu o 51,7 %,
- ubezpieczenia budynków o 184,6 %,
- wody i kanalizacji w części wspólnej o 37,5 %,
- czyszczenia kominów i przewodów sanitarnych o 63,0 %.
Również od 01.01.2011r wzrosły stawki podatku VAT z 22% do 23% od wszystkich materiałów
i usług.
W ubiegłym roku Prezydent Miasta Gniezna działając na podstawie art. 77 i 78 w związku z art. 72 ust.3 pkt 5 i art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami , zaktualizował wartość gruntu i zawiadomił o zmianie cen nieruchomości gruntowych takich jak: place zabaw, tereny zielone, parkingi itp., nie przypisane poszczególnym nieruchomościom, powodując wzrost opłat z tytułu użytkowania wieczystego o kilkaset procent.
W tym okresie Spółdzielnia objęta została również podatkiem dochodowym CIT w wysokości 19% od dochodów uzyskiwanych z wynajmu lokali użytkowych, dzierżawy gruntów, ścian i dachów budynków pod reklamy, odsetek od lokat terminowych , zarządzania obcymi zasobami mieszkaniowymi, co spowodowało mniejsze pożytki , o które Spółdzielnia mogła umniejszyć koszty utrzymania nieruchomości.
Wszystkie te czynniki spowodowały wzrost kosztów utrzymania nieruchomości, a w związku z tym konieczność podwyższenia od 01.10.2011r opłat za lokale w zależności od sytuacji finansowej danej nieruchomości od 0,10 zł/m2 powierzchni użytkowej mieszkania miesięcznie do 0,50 zł/m2 powierzchni użytkowej mieszkania miesięcznie.
Jednocześnie informujemy, że decyzją Rady Nadzorczej podwyżka opłat nie może przekraczać 0,30 zł/m2 powierzchni użytkowej mieszkania miesięcznie. W związku z tym również decyzją Rady Nadzorczej Spółdzielni dla nieruchomości gdzie planowane są wyższe podwyżki opłat niż 0,30 zł/m2 powierzchni użytkowej mieszkania miesięcznie, z dniem 01.10.2011r obniża się proporcjonalnie opłatę na fundusz remontowy.
W części nieruchomości przewiduje się również obniżenie stawek opłat. Takie sytuacje występują głównie w przypadku gdy nieruchomość posiada dodatkowe przychody z tytułu najmu np.: dachu pod anteny telefonii komórkowej, ścian pod reklamy itp.
W przypadku nieruchomości, gdzie obniżono opłaty eksploatacyjne jak również w pozostałych nieruchomościach istnieje możliwość podwyższenia opłaty na fundusz remontowy. Wymaga to jednak zgody wszystkich właścicieli i większości pozostałych mieszkańców nieruchomości ( mieszkania lokatorskie i własnościowe).
W tych przypadkach Spółdzielnia deklaruje udzielenie niezbędnej pomocy.
Pragniemy również zaznaczyć, że stałą troską Zarządu jest monitorowanie kosztów własnych oraz opłat niezależnych od Spółdzielni w celu minimalizowania kosztów eksploatacji i uniknięcia dalszych podwyżek opłat.
Utrzymanie przez tak długi okres czasu stawki opłat w tej samej wysokości jest zasługą Rady Nadzorczej i Zarządu Spółdzielni, które to podjęły działania zmieniające strukturę zarządzania Spółdzielnią ( ograniczono zatrudnienie do niezbędnego minimum, rozszerzono działalność Spółdzielni na zarządzanie wspólnotami itp.).
Dzięki dokonanym zmianom uzyskali Państwo możliwość decydowania o opłatach w swojej nieruchomości.
Przypominamy również o możliwości powołania za przykładem innych budynków samorządu mieszkańców, który miałby wpływ na decyzje dotyczące danej nieruchomości.
W dniu 25.05.2011r Rada Nadzorcza upoważniła Zarząd GSM do dokonania ewentualnej korekty nowej opłaty, zarówno w zakresie podwyżki jak i jej obniżenia jeżeli, mieszkańcy danej nieruchomości przedstawią nowe propozycje i uzasadnią je w racjonalny sposób.
Ustawodawca zapowiada kolejną zmianę ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Nowe propozycje sprowadzają się do zastąpienia dotychczas obowiązujących zasad systemem wspólnotowym w oparciu o ustawę o własności lokali( jednolity tekst Dz.U. nr 80 poz. 903
z 2000r ).
Jeżeli powyższe zmiany wejdą w życie w okresie wypowiedzenia dotychczasowych stawek opłat eksploatacyjnych, Spółdzielnia zmuszona będzie dodatkowo wprowadzić rozwiązania przyjęte w nowej ustawie.
Zarząd