24 kwietnia 2024 r., Imieniny: Aleksandra, Horacego, Grzegorza
Aktualności

wróć
Centrum Oslo bez aut

Centrum Oslo bez aut

4 VII 2016, 12:07:00

W 2019 roku Oslo stanie się miastem bez aut – taką decyzję podjęły nowo wybrane władze norweskiej stolicy. Przez najbliższe trzy lata powstanie ponad 60 km dróg rowerowych w ścisłym centrum i rozwinięta zostanie infrastruktura komunikacji miejskiej. To pierwsza na świecie tego typu inicjatywa, realizowana na tak dużą skalę.

Piesi i cykliści, których wielu można spotkać na ulicach miasta, mają powody do radości. Po wrześniowych wyborach samorządowych lewicowa koalicja (Norweska Partia Pracy, Partia Zielonych i Socjalistyczna Partia Lewicowa) postanowiła ograniczyć ruch samochodowy w centrum Oslo. W planowanej pierwszej strefie bez samochodów mieszka w tej chwili 10 tys. osób, a ponad 90 tys. mieszkańców codziennie dojeżdża tu do pracy. Zakaz poruszania się autem ma poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, a także odkorkować miasto, poprawić jakość powietrza i odsłonić ulice, które dotychczas zasłonięte były zaparkowanymi autami. Wątpliwości mają przedstawiciele lokalnego biznesu, koncerny i galerie handlowe, które w ograniczeniu ruchu samochodowego upatrują możliwą przyczynę spadku sprzedaży, a także problem w samych dostawach. Z tego względu temat możliwości wjazdu nie tylko dostawców do zielonej strefy Oslo będzie jeszcze konsultowany, szczególnie pod kątem osób niepełnosprawnych. W Oslo bowiem osoby niepełnosprawne żyją aktywnie i przemieszczają się po mieście właśnie specjalnie dostosowanymi do swoich potrzeb pojazdami. Znając pełne szacunku podejście krajów skandynawskich do osób niepełnosprawnych, kwestia ta z pewnością nie zostanie pominięta. Mimo że w Oslo jest zarejestrowanych 350 tys. aut i wysokiego kosztu inwestycji, które mają dostosować miasto do zmian w komunikacji miejskiej, plan z pewnością zostanie wcielony w życie. Norwegia jest bowiem w trakcie realizacji strategii ograniczenia zanieczyszczeń powietrza do 2020 roku, w ramach której planuje m.in. ograniczenie tlenków azotu ze 162 tys. ton w 2013 roku do 156 tys. w 2020 roku, a także amoniaku z 27 tys. w 2013 roku do 25 tys. ton w 2015 roku. Planowane cele dotyczące obniżenia emisji dwutlenku siarki zostały już osiągnięte.

Źródło: „Magazyn ciepła systemowego” nr 2/2016

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem