Opłaty za śmieci można różnicować
Zgodnie z art. 6j ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13.09.1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach opłaty za śmieci można ustalić jako iloczyn
1/ liczby mieszkańców zamieszkujących dana nieruchomość,
2/ ilości zużytej wody z danej nieruchomości,
3/ powierzchni lokalu mieszkalnego oraz stawki opłaty.
Ponadto rada gminy może uchwalić jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.
Rada gminy może zróżnicować stawki opłat w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy.
Opłata za śmieci od gospodarstwa domowego budziła wiele niejasności i podzieliła sądy co do możliwości różnicowania jej w zależności od ilości osób w gospodarstwie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku stał na stanowisku, że wybierając metodę ustalenia opłat za śmieci od gospodarstwa domowego nie można wprowadzić dodatkowego kryterium, jakim jest podział gospodarstw domowych na kategorie zależne od liczby zamieszkujących w nich osób i zróżnicowanie na tej podstawie wysokości stawki opłat. Zróżnicowanie stawki opłat wynikać może jedynie ze sposobu gromadzenia śmieci w sposób selektywny lub nieselektywny.
Innego zdania był Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 6.10.2015 r sygn. akt II FSK 1797/15 uznał, że rada gminy wybierając metodę poboru opłat za śmieci od gospodarstwa domowego może różnicować stawki w zależności od ilości osób zamieszkujących w gospodarstwie domowym. Pozwala jej na to zapis art. 6j ust.2a ustawy wprowadzający możliwość różnicowania stawek opłat.
Taką sytuację mamy w Kłecku, gdzie rada gminy podjęła uchwałę o wprowadzeniu metody poboru opłat za śmieci od gospodarstwa domowego, różnicując ją przy tym w zależności od ilości osób w gospodarstwie. Wprowadzono 3 grupy różnicowania opłat – gospodarstwa 1 osobowe, 2 osobowe i 3 i więcej osobowe. Gnieźnieńska SM (dz)