W ramach naszych serwisów internetowych stosujemy pliki cookies. Używamy cookies, żeby zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny i dostosować ją tak, aby korzystanie z niej było dla nich przyjemniejsze i ciekawsze. Stosujemy cookies także w celach reklamowych i statystycznych. Cookies mogą być również stosowane przez współpracujących z nami reklamodawców oraz przez firmy badawcze.W każdej chwili mogą Państwo zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje dotyczące stosowanie cookies, w tym możliwości dokonania zmiany ustawień w zakresie cookies znajdą Państwo w naszej "Polityce Prywatności". OK, rozumiem
19 października 2017 r., Imieniny: Piotra, Pawła, Ziemowita
Aktualności

wróć

Opłata eksploatacyjna – co to takiego

24 III 2014, 11:38:00

Mieszkańcy co miesiąc otrzymując druczki do wpłat za mieszkanie zastanawiają się na pewno co kryje się pod pojęciem „opłata eksploatacyjna”. Generalnie, są to koszty związane z utrzymaniem nieruchomości i ich obsługą. Składają się na nie:

1. Koszty administrowania m.in.:

- amortyzacja środków trwałych

- koszty utrzymania działu DZZ ( płace , narzuty na płace (ZUS), odpis na fundusz socjalny dozorców, konserwatorów, administratorów, inspektorów nadzoru, działu rozliczeń wody i ciepła ,utrzymanie pomieszczeń biurowych ul. Paczkowskiego i os. Jagiellońskie 29 – remonty i media komunalne, ryczałty samochodowe, delegacje, szkolenia, ubezpieczenie mienia,

- sprzątanie klatek schodowych ( w budynkach, w których lokatorzy zgodzili się na sprzątania klatek przez firmę zewnętrzną),

- opłaty pocztowe, telefoniczne

- obsługa prawna,

- wynagrodzenia Rady Nadzorczej,

- wynagrodzenia samorządu mieszkańców.

  1. Koszty Zarządu m.in.:

- płace, narzuty na płace (ZUS), odpis na fundusz socjalny pracowników

administracji ogólnej ( Zarząd, dział księgowości, ekonomiczny, inwestycji,

sprzątaczki)

- koszty utrzymania pomieszczeń biurowych ( biurowiec ul. Budowalnych 2)-

remonty, media komunalne, ubezpieczenie mienia,

- materiały biurowe, druki, opłaty pocztowe, telefoniczne, usługi informatyczne, ryczałty samochodowe, podróże służbowe, szkolenia, amortyzacja.

  1. Koszty konserwacji bieżącej i materiałów m.in.:

- opłaty za dyżury PEC w sezonie grzewczym, elektryczne, wodno-kanalizacyjne,

- materiały do konserwacji, opłaty za usługi zlecane firmom konserwacyjnym: stolarskim, instalacyjnym, elektrycznym za naprawy, np. drzwi, okien, instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, odpowietrzanie grzejników, wymiana termozaworów itp.,

- paliwo, piasek, sól, worki na śmieci, środki czystości, narzędzia.

  1. Energia elektryczna – koszty energii w częściach wspólnych budynku ( klatki

schodowe, korytarze piwnic, oświetlenie zewnętrzne) ,energia w węzłach cieplnych

( refundowana przez PEC), oświetlenie garaży.

  1. Opłaty bankowe – prowizje za prowadzenie konta bankowego oraz koszty pokrycia przez Spółdzielnię prowizji od wpłat gotówkowych lokatorów.
  2. Ubezpieczenie budynków od odpowiedzialności cywilnej, ognia i innych zdarzeń losowych – części wspólne, pojazdy.
  3. Podatek od nieruchomości i opłata za wieczyste użytkowanie terenu płacone od części wspólnych oraz od lokali nie wyodrębnionych.
  4. Pozostałe koszty m.in.:

- koszty transportu i remontów samochodów,

- przeglądy techniczne budynków( instalacji elektrycznej, gazowej odgromowej, wentylacyjnej, spalinowej),

- czyszczenie kominów i przewodów wentylacyjnych,

- koszty odczytów co. – pokrywane z opłat za c.o.,

- koszty odczytów wodomierzy radiowych,

- konserwacja terenów zielonych i odśnieżanie,

- koszty regulacji prawnych gruntów i notarialne związane z wykupem gruntów.

  1. Odpis na fundusz remontowy.
  2. Koszty działalności kulturalno – oświatowej – utrzymanie klubu, modelarni, płace obsługi, imprezy dla dzieci i dorosłych. (dz)